سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آسمانها و زمین و فرشتگان و شب و روزبرای سه کس آمرزش می طلبند : دانشمندان و دانشجویان و سخاوتمندان [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 87 آبان 29 , ساعت 9:3 صبح

امام شناسى

*چه نیازى به شناخت امام مى باشد؟

آموزه هاى آفتاب گون قرآن و معارف دریاوش مکتب اهل بیت (ع) به ما مى آموزد که هدف از آفرینش بندگى خداست (1)

اساس و پایه ى این بندگى شناخت پروردگار است و عالى ترین تبلور این شناخت، در معرفت پیامبر (ص) و اوصیاى الهى اوست؛ زیرا انسان از این بزرگان آموزه هاى دینى را فرا مى گیرد.

   شخصى خدمت امام حسین (ع) رسید و عرض کرد : « یا رسول الله ! پدر و مادرم به فدایت ! معناى شناخت خداوند چیست ؟» امام فرمودند :« شناخت خداوند یعنى مردم هر زمانى امامى را که اطاعتش بر آن ها واجب است بشناسند و به دستوراتش عمل کنند .»

    بنابر این معلوم مى شود شناخت امام از شناخت خداوند کریم جدا نیست. چنان که دعاى معرفت اشاره ى جالبى به آن دارد(2) .پس لازمه ى شناخت خدا  شناخت پیامبر (ص) و لازمه ى شناخت پیامبر (ص) ، شناخت امام (ع) است که اگر امام هر عصرى شناخته نشود ، پیامبر و خدا نیز به درستى شناخته نشده است و انسان در گمراهى وضلالت خواهد بود.

*چه نیازى به وجود امام در هر زمان مى باشد

1) همان دلیلى که نیاز به وجود پیامبر را بیان مى کند ، بیانگر نیاز مردم به امام نیز هست ؛ زیرا از سویى اسلام ، آخرین دین و حضرت محمد (ص) آخرین پیامبر خداست و اسلام باید پاسخ گوى تمام نیاز هاى بشر تا قیامت باشد.

2) قرآن کریم به کلیات احکام و معارف الهى پرداخته است و توضیح و چگونه عمل کردن به دستورات الهى را به پیامبر واگذار کرده است که پیامبر به عنوان رهبر مسلمانان مطابق نیاز ها و ظرفیت هاى جامعه ى اسلامى زمان خود به بیان آنها پرداخته است و لازم است براى آیندگان جانشینان لایقى براى او باشند که همچون او متصل به دریاى بیکران علم خداوند باشند تا آنچه را پیامبر نفرموده است بیان کنند و نیاز هاى جامعه اسلامى را در هر زمان پاسخ گویند.

3)امامان نگهبانان میراث به جا مانده ازپیامبران مى باشند و نیز مبین و مفسر حقیقى قرآن کریم هستند تا دین خدا دستخوش تحریف غرض ورزان و دشمنان قرار نگیرد و این سرچشمه ى زلال تا قیامت پاک و پاکیزه بماند(3)

 

ادامه دارد.....

------------------------------------------------------

1.سوره ى ذاریات ، آیه 56

2. دعاى معرفت ، دعاى زیر است : «اللهم عرفنى نفسک فانک ان لم تعرفنى نفسک لم اعرف رسولک، اللهم عرفنى رسولک فانک ان لم تعرفنى رسولک لم تعرفنى حجتک ، اللهم عرفنى حجتک فانک ان لم تعرفنى حجتک ضللت عن دینى ؛ خدایاخودت را به من بشناسان که اگر تو خود را به من نشناسانى پیامبرت را نخواهم شناخت ، خدایا پیامبرت را به من بشناسان که اگر پیامبرت را به من نشناسانى حجت (امام) تو را نخواهم شناخت ، خدایا حجتت (اممت ) را به من بشناسان که اگر حجتت ( امامت ) را به من نشناسانى از دین  خود گمراه خواهم شد.»

3.برگرفته از کتاب « امید صبح »

 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ